Om Koncernservice

Koncernservice - en professionel serviceorganisation

Koncernservice blev etableret i 2007 og er en selvstændig enhed under Københavns Kommunes Økonomiforvaltning. Koncernservice består af en direktion og tre centre henholdsvis Center for Finans og Indkøb, Center for Løn og Personale og Center for Personalejura og HR samt et ledelsessekretariat. Vi holder til i København NV tæt på Fuglebakken S-tog station. 

Direktionen består af direktør Ivan Kristoffersen og centercheferne Per Nikolaj Schrøder, Anne Boll og Lene Munck. 

Koncernservice leverer administrative services inden for finans, løn, indkøb, HR og personalejura. Vi udvikler og leverer nye løsninger af høj kvalitet for hele kommunen og bidrager til effektiviseringer ved at standardisere, digitalisere og forenkle de administrative processer i tæt samarbejde med forvaltningerne. 

Vi er ca. 700 medarbejdere med mange forskellige uddannelses- og erfaringsmæssige baggrunde, og vi udnytter forskellighederne til sammen at skabe løsninger, der gør hverdagen nemmere for vores brugere. Vi er løbende i dialog med kommunens syv forvaltninger og ca. 45.000 medarbejdere og er med andre ord et administrativt samlingspunkt, der skal bidrage til en effektiv og intuitiv digital administration for hele Københavns Kommune. 

Mød Ivan Kristoffersen, direktør for Koncernservice

Video Url

Ledelsessekretariatet

Ledelsessekretariatet er et fælles sekretariat, der understøtter direktionerne i både Koncernservice og Koncern IT samt deres underliggende centre og afdelinger. Sekretariatet har ca. 35 medarbejdere, der er fordelt på to økonomiteams og et direktionsbetjeningsteam. 

Opgaverne blandt økonomiteamsene består af generel økonomistyring og økonomiopfølgning, herunder budgetkorrektioner, budget- og lønprognoser og fakturakontrol. Hertil kvalitetssikring og analyser. Ledelsessekretariatet koordinerer også tværgående regnskabs- og budgetprocesser som fx kommunens effektiviseringsstrategi med Koncernservice og de øvrige forvaltninger i Københavns Kommune.  

Direktionsbetjeningsteamet udgør en koordinerende rolle og understøtter direktionen og centrene i Koncernservice i blandt andet kvalitetssikring af sager til kredse og fora. Derudover er teamet ansvarlig for en række interne styringsopgaver blandt andet udarbejdelse af arbejdsprogrammer, resultatkontrakter og ledelsestilsyn. 

Anne Boll
Centerchef for Løn og Personale

Center for Løn og Personale har ansvaret for Københavns Kommunes løn- og personaleadministration, arbejdsskadeerstatninger og forsikringer. Centret er ansvarlige for udbetaling af løn, håndtering af ansættelser, ferieindberetninger, barselssager, løn- og vagtplansystemer samt serviceportalen. Derudover driver centret projekter om automatisering og udvikling af Københavns Kommunes administration. 

Der er ca. 260 medarbejdere i centret, der spænder bredt i baggrunde og fagligheder. Centret fokuserer på at sikre en tæt kobling mellem drift og udvikling, der først og fremmest er drevet af behovet ude hos brugerne. Samtidig er der et stort fokus på optimering af processer, automatisering og videreudvikling af selvbetjeningsløsninger baseret på den nyeste teknologi.  

Per Schrøder

Centerchef for Finans og Indkøb

Center for Finans og Indkøb er kommunens samlede shared servicecenter på finans- og indkøbsområdet. Vi er ca. 300 medarbejdere, som understøtter og rådgiver kommunens administrative medarbejdere, indkøbere og ledere.  

Gennem en central position i arbejdet med at udvikle og effektivisere finansprocesserne i Københavns Kommune, bruger vi en stor del af arbejdstiden på at drifte og udvikle kommunens ERP-løsning, masterdata og ledelsesinformationssystemer.  

Vi står for betaling af regninger, salgsfakturering samt udbud og styring af indkøbsaftaler. Herunder er vi med til at sikre, at det sociale og miljømæssige ansvar i forbindelse med indkøb overholdes.  

Vi udvikler finans- og indkøbsområderne og laver løbende kvalitetsforbedringer. Det sker blandt andet ved at udnytte mulighederne i kommunens fælles ERP-løsning og gennem implementering og anvendelse af ny teknologi. Vi har et særligt fokus på at frigive tid til kerneopgaven via brugervenlighed og procesoptimering. 

Vi bidrager til kommunens effektiviseringsstrategi via store investeringscases, fx på indkøbsområdet, og vi bidrager til den grønne omstilling ved at tænke bæredygtighed og reduceret klimaaftryk ind i indkøb og processer. 

Lene Munck

Centerchef for Personalejura og HR

Center for Personalejura og HR varetager forskellige opgaver inden for personalejura og HR og har ca. 150 medarbejdere. Centret rådgiver og vejleder blandt andet i personalejuridiske og overenskomstmæssige forhold på tværs af alle syv forvaltninger i Københavns Kommune, varetager HR udviklingsopgaver i Økonomiforvaltningen og står for tiltag på tværs af kommunen indenfor fx arbejdsmiljø, trivsel, ledelses- og organisationsudvikling. 

 

Centret håndterer også den koordinerede indsats på ligestillingsområdet og udviklings- og optimeringsindsatser på tværs af Københavns Kommune. Derudover varetager centret Koncernservices kontaktcenter, Serviceindgangen, som rådgiver og vejleder brugere på personaleområdet, brugere og leverandører på indkøbs- & finansområdet og borgere på betalingsområdet.